Burnt sienna miller widescreen 1526369523

5 lekkere films voor foodies

Woensdagavond 16 mei kun je op NPO 3 genieten van de foodporn feelgood Burnt. Hierin probeert de ex-cokeverslaafde masterchef Adam Jones (Bradley Cooper) zijn comeback te maken in een exclusief Londens restaurant. Een smakelijke aanleiding voor een toplijst met andere fijne foodie films. #yummyinthetummy

The Lunchbox

Na het zien van deze ontroerende film wil je drie dingen: verliefd worden, Indiaas eten en een metalen lunchbox. De eenzame huisvrouw Ila (Nimrat Kaur) probeert haar ingeslapen huwelijk nieuw leven in te blazen door overheerlijke lunchmaaltijden te bereiden. De bedoeling is natuurlijk dat die bij haar werkende man bezorgd worden, maar ze komen per ongeluk (of niet zo per ongeluk) terecht bij de uitgebluste weduwnaar Saajan (Irrfan Khan). Dit foutje zet een warme briefwisseling in gang waarin de twee hun angsten en dromen delen. Zullen Ila en Saajan elkaar ooit in het echt treffen? Samen genieten van een spicy curry of een overheerlijke roti? The Lunchbox is een bescheiden film over nieuwe en verloren kansen en de kracht van een liefdevol bereide maaltijd tegen de achtergrond van het moderne India.

Julie & Julia

Zegt de naam Julia Child je iets? Ze was in de jaren zestig en zeventig een van Amerika’s bekendste tv-koks. En haar bestseller Mastering the Art of French Cooking geldt nog altijd voor vele foodies als de bijbel onder de kookboeken. Ook voor de dertigjarige (en in dertigersdilemma verkerende) Julie Powel, die in 2002 besloot om in één jaar tijd alle 524 recepten uit het boek te bereiden en daarover te bloggen. True story. In Julie & Julia volg je de levens van beide vrouwen en word je getrakteerd op de meest ver-ruk-ke-lij-ke recepten. Extra pluspunt: de hoofdrollen worden vertolkt door de altijd geweldige Meryl Streep (als Julia Child) en de immer sympathieke Amy Adams. Bon appétit!

Chef

Kun jij je nog een zomer voorstellen zonder foodtruckfestivals? De trend die enkele jaren geleden uit Amerika kwam overwaaien blijft onverminderd populair. En de succesvolle lowbudgetfilm Chef uit 2013 heeft daar misschien wel aan bijgedragen. Hierin zoekt ontslagen chef-kok Carl Casper (Jon Favreau) na een uit de hand gelopen Twitter-fittie met een culinair recensent naar een nieuwe uitdaging. Die vindt hij in het opstarten van z’n eigen foodtruckbedrijfje waarmee hij van Miami naar LA tourt. Chef is van begin tot eind een genot om naar te kijken: leuke cast, mooie on the road-plaatjes, luchtige toon en goede grappen. En dat eten… oh dat eten! Het doet je de af en toe opduikende clichés in één bite vergeten.

Chocolat

Laten we vooral ook de categorie zoet niet vergeten, in de vorm van Johnny Depp, Juliette Binoche en een megadosis chocola. Deze romantische oldie but goodie van Lasse Hallström sleepte in 2001 maar liefst vijf Oscarnominaties in de wacht en is nog altijd heerlijk om naar te kijken. Als je van een suikerzoete en sprookjesachtige vibe houdt tenminste. Juliette Binoche speelt in Chocolat de mysterieuze Vianne die een stijf en conservatief Frans dorpje op stelten zet door een chocoladewinkel te openen. En wel tegenover de plaatselijke kerk - een gevoelig puntje. Maar de bewoners ervaren al snel wat chocola allemaal kan doen met de (eet)lust. Oh la la…

Ratatouille

Dat ook een animatiefilm een grote eetlust kan opwekken, bewijst Pixar met de vermakelijke klassieker Ratatouille. Een ludieke film ook, want wie had ooit gedacht mee te leven met een keukenrat? De makers kregen het voor elkaar door de combinatie van aanstekelijke humor, haarscherpe animaties en een verrassend script over het ratje Remy dat droomt over een carrière als chef-kok. Omdat hij (uiteraard) niet gewenst is in de Parijse keuken waar hij zich schuilhoudt, besluit hij zijn kooktalent in te zetten om het suffige keukenhulpje Linguini te helpen. En dat blijkt een regelrechte hit! Maar hoe lang kan Linguini het ratje verborgen houden onder zijn koksmuts?

De film Burnt kun je woensdag 16 mei om 21.05 uur zien op NPO 3.
    Meer weten over deze smakelijke mustsee? Check dan de review!

Regular noa johannes

Cinefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan doet ze q&a’s voor het Nederlands Film Festival en IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl, bij Riza op NPO Radio1 en bij Club Hub. Hoe leuk is dat?!

Brimstone3 widescreen 1538656237

De Koolhoven filmmaand trapt vrijdag af met Brimstone!

Martin koolhoven ero bi a widescreen 1538413864