21 Bridges: bedenk goed wat je met 300 kilo coke doet

• 21 Bridges
    • 6½/10

Nadat twee cocaïnedieven zeven agenten doodschieten, ontstaat een massale klopjacht op Manhattan en gaan alle 21 bruggen van het New Yorkse eiland op slot. Succes verzekerd zou je denken. Maar er blijkt veel meer aan de hand in deze ambitieuze actiethriller vol dirrty cops.

"Wie zegt dat geluk niet te koop is, lult uit z'n nek."

Het lijkt een simpele klus voor criminelen Michael (Stephan James) en Ray (Taylor Kitsch). Even een paar kilootjes coke jatten, de lading droppen en hun moneys innen. Alleen blijkt die lading verrassend genoeg uit 300 kilo zuivere cocaïne te bestaan (zie dat maar even snel in je personenauto te laden) én staat binnen no time een klein leger politieagenten op de stoep. Wat volgt is een bloedige shootout, zeven dode agenten en Michael en Ray op de vlucht. Een clusterfuck van jewelste.

21-bridges-21B SG 0274 rgb-medium

Good cop, corrupte cop

Andre Davis (Chadwick Boseman, Black Panther) is de koelbloedige rechercheur die de NYPD op de voortvluchtige cop killers loslaat. Hij oppert een ambitieus plan: stop vanavond alle vervoer van en naar Manhattan en sluit alle 21 bruggen af om de criminelen snel in het nauw te drijven. Davis merkt echter al snel dat er een vies luchtje aan deze bizarre coke-roof hangt. Een stank die hardnekkiger wordt wanneer agenten uit zijn team zomaar een verdachte doodschieten die hen juist naar de criminelen kon leiden. Wacht eens even: is hier corruptie in het spel?

21-bridges-21BRIDGES Unit 02124R rgb-medium

Tikkende klok

Het maakt de enerverende klopjacht door de straten van het New Yorkse eiland extra spannend, want wie is te vertrouwen in het grootschalige complot? De deadline die Davis van zijn meerderen heeft gekregen (‘je hebt tot 05.00 uur om die thugs te pakken’) voert de druk extra op. En voor iedereen die er lekker op gaat: de kogels en bloedige actiemomenten vliegen je richting de grote deadline om de oren.

21-bridges-21BRIDGES Unit 04623R rgb-medium

Criminelen met een verhaal

Regisseur Brian Kirk (Luther, Game of Thrones) en zijn team doen een serieuze poging om het doorsnee ‘politie-jaagt-op-boeven-concept’ iets van diepgang, complexiteit en drama mee te geven. Zo blijken criminelen Michael en Jay oorlogsveteranen met issues (én indrukwekkende sixpacks), schiet de sympathieke Michael er helemaal niet zo graag op los als zijn roekeloze partner-in-crime, en is rechercheur Davis een stuk empathischer en verstandiger dan zijn reputatie in eerste instantie doet vermoeden. En potjandorie, ergens richting de ontknoping hoop je haast dat Michael er zonder kleerscheuren van afkomt. Kunnen hij en rechercheur Davis na afloop nog gezellig een biertje doen.

21-bridges-21B SG 0307 rgb-medium

Weinig verrassingen

Hoe jammer is het dat de makers op andere momenten de plank misslaan. Je ziet veel acties, dirrty cops en dubbele motieven al van mijlenver aankomen in het vrij voorspelbare script. En de personages blijven door het tekort aan backstories vlak en cliché. Dat rechercheur Davis te graag grenzen opzoekt en te snel z’n wapen trekt... dat het leven van boefjes Michael en Ray bepaald geen feestje was... dat de corrupte agenten eigenlijk heel zielig zijn door het gebrek aan waardering en die lage lonen...: het wordt in 21 Bridges allemaal aangestipt, maar je ziet en voelt het nergens.

21-bridges-21BRIDGES Unit 02394R rgb (1)-medium

Puike cast wel

Het zijn vooral de degelijke acteerprestaties van deze puike cast (ook veteraan J.K. Simmons en semi-veteraan Sienna Miller spelen agentje) die boeien. Het zijn hun blikken, charisma en gevoel voor timing die zorgen dat de personages boven het eendimensionale uitstijgen. Je zou toch wensen dat Boseman & co op rijkere en langere dialogen waren getrakteerd.

21 bridges 2

Kortom

21 Bridges ziet er gelikt uit en zal je wat betreft het ambitieuze concept, het lekkere tempo, de pittige actie en de aardige cast niet vervelen. Potentie genoeg! Na het zien domineert echter het gevoel dat er meer in had gezeten. Een journalist omschreef het crime-drama als een ‘A-list B-movie’. En daar sluit ik me volledig bij aan.

• 21 Bridges (2019)
    • Te zien op vanaf: 10 april op Amazon Prime Video
    • Cijfer: 6,5