20 must see miniseries.

Hier een lijstje, want lijstjes zijn handig. Helemaal als het over twintig series gaat die je eigenlijk gezien móét hebben. Bij wijze van spreken dan, want niks moet natuurlijk.

Even zes, acht of tien afleveringen gas geven en klaar is Kees.

Hoe vaak gebeurt het wel niet, dat series waar je in eerste instantie zo verliefd op was na verloop van tijd volledig ontsporen? Seizoenen zó slecht dat ze met terugwerkende kracht de hele serie (bijna) kapotmaken. Lost, The Walking Dead, Dexter, Daredevil en Suits, ze hadden allemaal last van hebzucht en chronische zelfoverschatting. Stoppen op je hoogtepunt is blijkbaar niet het credo in iedere directiekamer. Jammer. Gelukkig is er ook een alternatief: de miniserie. De laatste tijd krijgen we steeds vaker een kort en bondig, rond verhaal voorgeschoteld. Lekker. Even zes, acht of tien afleveringen gas geven en klaar is Kees. Door naar de volgende. De lijst met must see miniseries groeit zowat met de dag, dus leek het mij een goed idee om een aantal van de lekkerste voor je op een rijtje te zetten. In compleet willekeurige volgorde...

Chernobyl

Chernobyl (Sky & HBO)

Voor een nagelbijtend horrorverhaal hoef je blijkbaar alleen maar de waarheid te vertellen, want je gaat niet snel iets zien wat enger, beklemmender en verontrustender is dan Chernobyl. We wisten allemaal dat de explosie van die kerncentrale in de Oekraïne niet best was, maar zó erg?! Deze samenwerking tussen Sky en HBO is alles wat je in een miniserie zoekt. Jezelf zes uur onderdompelen in complete waanzin en daarna weer verder met je leven.

Trailer

Flesh And Bone (Starz)

Flesh And Bone is Black Swan verkleed als serie. Het is een sprookje wat uiteindelijk meer weg lijkt te hebben van zo’n nachtmerrie die maar terug blijft komen. Nacht, na nacht, na nacht. Het is het bewijs dat ballerina’s de Rocky Balboa’s van de danswereld zijn. Gracieus en onverwoestbaar.

Trailer

Comrade Detective

Comrade Detective (Amazon)

Verrassend grappige, fictieve, zogenaamd Roemeense, anti-Amerika propaganda met de stem van Channing Tatum als inspecteur Gregor Anghel. Comrade Detective is een parodie op de buddy cop films die eind jaren ’90 zo populair waren. Een soort Another 48 Hours, maar dan met een Slavische tongval. Of zoiets.

Trailer

Patrick Melrose

Patrick Melrose (Showtime & Sky Atlantic)

Verstopt in zijn vijfdelige Patrick Melrose-boekenreeks doet schrijver Edward St Aubyn een boekje open over zijn uitermate traumatische jeugd en de weerslag die dat heeft gehad op zijn volwassen leven. Hij spaart niemand. Niet zijn familie, niet zijn omgeving en zeker niet zichzelf. Een autobiografie dus, waar bij tijd en wijle zelfs de kleinste haartjes in je nek van overeind gaan staan.

Trailer

Te zien op NPO Start Plus.

Gevoel Voor Tumor

Gevoel Voor Tumor (Één)

Tristan is hard op weg om de Vlaamse McDreamy te worden, tot hij te horen krijgt dat hij kanker heeft. Door een tumor in zijn hoofd is het maar de vraag of hij ooit zelf door de gangen van het ziekenhuis zal lopen met een stethoscoop rond zijn nek. Op het eerste gezicht misschien niet het meest gezellige onderwerp, maar Gevoel Voor Tumor is alles wat je van een goede serie kan wensen. Het is niet alleen lief, ontroerend en aandoenlijk, maar ook confronterend en verrassend grappig tegelijk.

Trailer

When They See Us

When They See Us (Netflix)

Met twee vingers in de neus één van de beste én belangrijkste series van 2019. Sluit voor het kijken alle ramen en deuren, want halverwege aflevering één scheld je uit pure frustratie al de hele boel bij elkaar en ben je in staat om je tv vanaf drie hoog het raam uit te kletteren. Als je nog niet begreep waarom #blacklivesmatter zo belangrijk is, dan zou het kwartje na het zien van When They See Us alsnog moeten vallen.

Trailer

The spoils of babylon

The Spoils Of Babylon (IFC)

The Spoils Of Babylon is zo'n serie die nauwelijks samen te vatten valt. Het is absurd, anders, vreemd en heel erg grappig. Als je hem voelt tenminste, anders is er geen zak aan. Het is ook een beetje Thunderbirds on steroids. Met Tim Robbins, Jessica Alba, Tobey Maguire, Will Ferrell en Haley Joel Osment is er in ieder geval geen gebrek aan grote namen. Typisch zo'n serie waarmee je op feestjes een beetje interessant kunt doen bij je highbrow vrienden.

Trailer

Escape at Dannemora kopie

Escape At Dannemora (Showtime)

In een verhaal dat nog het meeste weg lijkt te hebben van The Shawshank Redemption, weten twee gevangenen uiteindelijk te ontsnappen door een bizarre driehoeksverhouding met één van de gevangenismedewerkster. Op zichzelf al een prima plot, maar het wordt alleen nog maar beter als je hoort dat het ook nog eens is gebaseerd op een waargebeurd verhaal!

Trailer

Olive Kitteridge
    Olive Kitteridge (HBO)
    Olive Kitteridge is de madre di familia Kitteridge. Ze komen wel eens vrolijker dan Olive en daar heeft niet alleen haar familie, maar ook de buitenwereld het met enige regelmaat behoorlijk moeilijk mee. Frances McDormand won een Emmy voor haar rol als Olive Kitteridge en dat is één van de meest rechtvaardige dingen die ooit op onze aardbol heeft plaatsgevonden.

Trailer

The Looming Tower
    The Looming Tower (Hulu)
    9/11. Het is qua script met afstand één van de meest bizarre aanslagen in de moderne geschiedenis. Maar hoe kon het zover komen, dat twee passagiersvliegtuigen zich zomaar in het hart van New York wisten te boren? The Looming Tower geeft een pijnlijk kijkje in de door ego gedreven armworstelwedstrijd tussen de Amerikaanse veiligheidsdiensten, die ervoor zorgde dat kwaadwillende mensen ongestoord hun gang konden gaan.

Stanley H (KRO-NCRV op NPO3)
    De waargebeurde gangsterserie is een genre dat steeds meer aan populariteit lijkt te winnen. Gingen we in eerste instantie nog lekker op buitenlandse maffiosi als Pablo Escobar en El Chapo, inmiddels hebben ook steeds meer kopstukken uit het Nederlandse criminele circuit hun eigen bewegende biografie. Zo konden we alleen al het afgelopen jaar kijken naar de beslommeringen van de Mocro Maffia, Willem Holleeder en de Brabantse pillenkoning Janus van Wesenbeeck en duiken we met Stanley H nu in het leven van topcrimineel Stanley Hillis en zijn infantiele vrienden.

Te zien op NPO Start Plus.

The Heavy Water War

The Heavy Water War (NRK1)

Een hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog dat maar in weinig geschiedenisboeken terug te vinden is. Het vertelt het verhaal van een groep onverschrokken Noren en Britten die Hitler lekker een potje in de weg liepen te lopen. Zij waren er mede verantwoordelijk voor dat die kleine gefrustreerde Oostenrijker niet in staat was om een atoombom te bouwen die Washington D.C. weg kon vagen.

Trailer

The Night Of

The Night Of (HBO)

Als één van de scenarioschrijvers van The Wire een serie maakt, dan weet je wat je te doen staat… Kijken! The Night Of is een kettingbotsing van beelden die zo uit Anton Corbijn’s Hasselblad hadden kunnen rollen. Esthetisch verantwoorde rauwness. De schoonheid van roestend ijzer en verweerd beton. Het is acht uur televisie kijken met een heerlijke knoop in je maag. Je moet het matige einde alleen even door de vingers zien.

Trailer

Greyzone

Gråzon a.k.a. Greyzone (TV2)

Een kalenderjaar kan niet voorbij gaan zonder een lekkere smuller van Scandinavische bodem. Gråzon is misschien geen The Killing, Borgen of The Bridge, maar daardoor niet minder fijn om te kijken. Nou ja, fijn. Als je de ontvoering van een dronebouwster fijn vindt, tenminste. Victoria Rahbek heeft namelijk een techniek ontwikkeld die een stel terroristen willen misbruiken om hun punt te maken. Altijd gezellig.

Trailer

Te zien op NPO Start Plus.

Sharp Objects

Sharp Objects (HBO)

Gooi True Detective en Big Little Lies in een blender en je krijgt Sharp Objects. Verstoorde familieverhoudingen gecombineerd met een mysterieuze moordzaak, what’s not to like? Een heerlijke slow burner met een weergaloze Amy Adams in de hoofdrol. Kijk deze tot en met de aftiteling van de laatste aflevering, want het venijn van dit juweeltje zit hem in de staart.

Trailer

Waco

Waco (Paramount Network)

Lange tijd kon de zelfbenoemde profeet, David Koresh, lekker zijn gang gaan op z’n sexboerderij in Texas, maar toen hij besloot om ook aan minderjarige meisjes te zitten, was het voor de FBI wel welletjes geweest. En terecht. Een inval die een middagje in beslag had moeten nemen, duurde echter weken en de belegering van zijn sekte zou uiteindelijk de geschiedenis in gaan als één van de meest dramatische ooit.

Trailer

The Loudest Voice

The Loudest Voice (Showtime)

Roger Ailes. Met zijn Fox News gaf hij conservatief Amerika een stem en had hij een groot aandeel in de presidentsrace van Donald Trump. Als je eens even lekker een potje wil walgen van een gefrustreerde kerel met een hardnekkig godcomplex, dan is dit de serie voor jou. Russell Crowe in topvorm.

Trailer

Catch-22

Catch-22 (Hulu)

Als de Coen Brothers een serie zouden maken, dan was het Catch-22. Deze absurdistische komedie is alleen niet van de Coen Brothers, maar van George Clooney. Drie keer raden van wie hij zijn inspiratie heeft? Precies, de Coen Brothers. Blijkbaar hebben O Brother, Where Art Thou?, Burn After Reading en Hail, Ceasar! voor Clooney meer opgeleverd dan alleen een goed gevulde bankrekening. Helemaal prima, want dat heeft een serie opgeleverd die iedereen die van dit genre houdt zou moeten kijken.

Trailer

Unbelievable

Unbelievable (Netflix)

Dat series niet altijd gezellig hoeven te zijn, wordt wel bewezen door Unbelievable. Kijk de trailer en ga mij dan maar eens vertellen dat je daar niet hartstikke naar en pissig van wordt. Gebaseerd op het Pulitzer Prize winnende artikel An Unbelievable Story Of Rape vertelt deze Netflix Original het verhaal van een serieverkrachter die jarenlang zijn gang kon gaan, omdat het verhaal van één van zijn eerste slachtoffers niet geloofd werd. Ik zag deze twee maanden geleden en het stoom komt nog steeds uit mijn oren. Verder hartjes voor het acteerwerk van Merritt Wever en Toni Collette.

Trailer

Our Boys

Our Boys (HBO)

Het maken van miniseries kun je aan HBO wel overlaten, dat hebben ze onder andere met Chernobyl, Sharp Objects en Olive Kitteridge wel bewezen. Voor deze HBO Limited wagen ze zich aan een waargebeurd verhaal in het kruidvat van het Midden-Oosten, Israël en Palestina. Wanneer vier onschuldige Joodse en Palestijnse jongens worden vermoord, laait het vuur in Gaza weer op. Het is aan een stoïcijnse agent om - midden in alle onrust - de onderste steen boven zien te krijgen.

Trailer

• 7½/10

• 8/10