1917: nu al een van de beste films van 2020

• 1917
    • 9½/10

1917 won twee Golden Globes en wordt unaniem geprezen om het verbluffende camerawerk. Maar de rauwe en indrukwekkende oorlogsfilm van Sam Mendes is meer dan alleen dat fenomenale ‘single-shot’. Zorg dat je deze bijzondere film ziet in de beste bioscoop.

Het waren de oorlogsverhalen van z’n opa die regisseur Sam Mendes (American Beauty, Skyfall) inspireerden tot het maken van 1917: een uniek, meeslepend en ambitieus oorlogsdrama dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Mendes volgt hierin de twee jonge Britse soldaten Schofield (George MacKay) en Blake (Dean-Charles Chapman) die een onmogelijke missie voor hun kiezen krijgen.

1917 st 6 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

De jongens kunnen een dodelijke aanval op een verder gelegen bataljon soldaten (onder wie Blake’s broer) voorkomen. Maar daarvoor moeten ze wel razendsnel een boodschap afleveren én vijandelijk gebied betreden. Het is een klein verhaal, maar groots verbeeld.

1917 st 4 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

Gewaagd en retespannend

Er ligt tijdens deze missie gevaar op de loer. En om ons als kijker bewust te maken van dat gevoel, en ons letterlijk met de jongens mee te laten lopen, koos Mendes ervoor om het verhaal te tonen als een single-shot. Alsof je naar één (officieel eigenlijk twee) lange onafgebroken takes kijkt. In werkelijkheid zijn er meerdere schit-te-ren-de takes van topcinematograaf Roger Deakins (The Big Lebowski, Blade Runner 2049) digitaal aan elkaar gemonteerd door topeditor Lee Smith. Maar dit is nagenoeg niet te zien. Een gewaagde keuze van Mendes (check de imponerende behind the scenes-beelden), maar het pakt fantastisch en vooral retespannend uit. Doordat je vaak niet ziet wat er om de jongens heen gebeurt, zit je vaak op het puntje van je stoel.

1917 st 5 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

Meer dan een knap staaltje camera- en montagewerk

Heel tof, maar 1917 bevat meer dan alleen die imponerende beelden en technische hoogstandjes. Een voortreffelijke cast bijvoorbeeld. MacKay (Captain Fantastic) en Chapman (Game of Thrones) imponeren met hun natuurlijke vertolkingen en hun broederlijke chemie zonder al the pathetisch te worden. Een dik applaus ook voor de keuze om grote namen als Colin Firth, Mark Strong, Benedict Cumberbatch, Andrew Scott en Richard Madden maar kort op te laten draven. Zij staan in dienst van de film en niet andersom: en gek genoeg maakt dat de kijkervaring realistischer. Je wordt niet afgeleid door een (aangename) overkill aan sterrenstof dat door het beeld dwarrelt.

1917 st 2 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

Net echt

Ook erg indrukwekkend zijn de realistische decors: de loopgraven en verlaten landschappen, gevuld met lijken en kadavers, afgebrande dorpjes, ratten… je voelt en ziet aan alles dat er enorm veel werk in 1917 heeft gezeten waardoor ieder detail klopt.

1917 st 1 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

tragische willekeur

Nu zijn er filmjournalisten die 1917 prijzen om al die verbluffende technieken en details, maar niet echt geraakt worden door het verhaal. Hoe anders was mijn kijkervaring. De zakdoekjes konden in de tas blijven, maar het oorlogsdrama had wel degelijk een emotionele impact. En daarbij was het vooral die schrijnende willekeur die raakte. Twee uur lang kijk je naar jonge mannen, anonieme schietschijven, die risicovolle heldendaden verrichten, maar in een zeker opzicht helemaal niets betekenden. Levens werden geriskeerd voor bevelen die een dag later weer compleet konden worden herzien. Tragisch…

1917 st 7 jpg sd-low Copyright-2019-WW-Entertainment

topfavoriet

Of 1917 de allerbeste film is van 2020? Dat is nog te vroeg om te zeggen. Er staan nogal wat potentiële toppers op het jaarmenu. Maar een van de favorieten is hij zeker (ondanks een minuscuul slepend momentje vlak voor de grote climax van de film). 1917 heeft onder andere al twee Golden Globes in de wacht gesleept en negen BAFTA-nominaties. Maandag 13 januari weten we hoeveel Oscars hij mogelijk binnenharkt. Zorg dat je deze moedige film over moedige mensen in een haast vergeten oorlog niet mist. En kijk hem in godsnaam in het beste theater in je omgeving: dat is hij dubbel en dwars waard.

• 1917
    • Cijfer: 9,5
    • Oorlog, drama