Een portret van een gelukskoekjesschrijver

24:05
Gezien
450
Bij aflevering Gelukskoekjes

Het Amerikaanse bedrijf Wonton Food produceert 4,5 miljoen gelukskoekjes per dag. En in al die koekjes moet een tekst. Wie schrijft dat?

Met de mechanisering van het proces en de groei van het aantal Chinese restaurants in Amerika, besloot het bedrijf om CFO Donald Lau aan te stellen als CFW (Chief Fortune Writer). Hij moest dus nieuwe teksten gaan verzinnen. Dat was 31 jaar geleden. Onder zijn verlichte pen ging het aantal spreuken van ongeveer 250 verschillende naar een paar duizend.

Lau werd naar eigen zeggen in het schrijvers-vak gedwongen door de omstandigheden. Zo beheerste hij van iedereen in het team de Engelse taal het beste. In eerste instantie schreef hij teksten zoals de paar die ze al hadden. “Je zal morgen een belangrijke ontdekking doen” en dat soort toekomstvoorspellingen. Alle teksten zijn vanaf het begin afgesteld op Amerikaans publiek.

De in Amerika geboren Lau is net zo weinig Chinees als het gelukskoekje. Maar na de simpele toekomstvoorspellingen van het begin kwam er ruimte voor Chinese gezegden, grappige teksten en motiverende zinnen. Dit is waar Lau echt zijn weg naar de harten (en magen) van zijn publiek vond. Hij alleen produceerde zo’n 100 van die teksten per jaar, en er waren altijd freelancers naast hem aan het werk.

Eind 2016 besloot Donald Lau dat hij te veel last had van een writers-block. Hij kwam dat jaar niet verder dan twee spreuken per maand. In een industrie waar - volgens Lau - de meest gehoorde klacht de herhaling van de gelukswensen is, kon dat zo niet verder. Hij is CFO van het bedrijf gebleven en bereidde ondertussen een opvolger voor op de taak.

Die opvolger is James Wong, ook Amerikaan, die de titel van CFW sinds begin 2017 op zich heeft genomen. Wong is de neef van één van de oprichters van het originele Wonton Food. Hij is zes maanden bij Lau in de leer geweest, waarbij hij alle kneepjes van het vak leerde. De teksten zijn onder Wongs leiding meer gericht op het ‘lifestyle-genre’.

Wong zegt dat hij de inspiratie voor de teksten - buiten de gebruikelijke inspiratiebronnen van het dagelijks leven en het nieuws - ook haalt uit zijn dochter (11). Hij schrijft de teksten en adviezen die hij eigenlijk aan zijn dochter zou willen meegeven. Met de bedoeling om mensen een fijn gevoel te geven na het eten, zodat ze nog eens terugkomen naar het restaurant.


Geschreven door: Cilia Hulspas