'Can we go thrift shopping?' Nou nee, de meeste jongeren zijn er niet voor in

Bij serie 3vraagt

De zomer is voorbij en een nieuw modeseizoen breekt aan. Waar kledingmerken je proberen te verleiden om een nieuwe herfst- en wintergarderobe bij elkaar te shoppen, vragen initiatieven als Second Hand September en Slow Fashion Season juist om voor tweedehands te gaan vanwege de impact van de kledingindustrie op mens en milieu. En alhoewel Macklemore’s Thrift Shop een regelrechte hit was onder jongeren, lijken de echte kringloopwinkels minder populair. Zeven op de tien (69 procent) jonge mensen kopen geen tweedehands kleding.

Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel. Jonge mensen schrijven vooral dat ze het een vies idee vinden om kleren te dragen die van onbekenden zijn geweest. "Ik vind het een frisser idee dat ik iets koop wat ik zelf voor het eerst draag", zegt iemand. 
"Ik vind het een frisser idee dat ik iets koop wat ik zelf voor het eerst draag"

Ook schrijven sommigen dat ze vintage vaak prijzig vinden of moeite hebben met het scoren van leuke tweedehands kleding in de juiste maat. 

I’m gonna pop some tags

Daar is niet iedereen het mee eens. Drie op de tien (30 procent) kopen soms tot vaak tweedehands kleding. "Een leren jas in een tweedehands lederzaak, schoenen via Marktplaats, een broek bij de kringloop. Links en recht vind ik wel eens wat leuks", schrijft een jongere. 

Een ander zegt: "Omdat ik het zo moeilijk vind in te schatten of kleding duurzaam is gemaakt of niet, koop ik alleen nog maar tweedehands. Dan voeg ik in ieder geval niets aan milieuvervuiling of kinderarbeid toe." 

Etiket zegt niet veel

Net als deze deelnemer zijn er meer jonge mensen die het moeilijk vinden om te zien of kleding op een duurzame manier gemaakt is: 72 procent vindt dit lastig. Ook als het gaat over het maken van kleding onder goede arbeidsomstandigheden vindt een even grote groep (74 procent) dat moeilijk om na te gaan. Jonge mensen missen vooral duidelijke en eerlijke informatie over het maakproces op het productlabel. 
"Als het duurzaam en verantwoord is gemaakt dan zetten ze het er wel op."

"Bij het kopen van kleding kan ik alleen zien in welk land het gemaakt is. Waar het precies vandaan komt of onder welke omstandigheden het gemaakt is, weet ik niet. Ik zou ook niet weten hoe ik hier achter zou moeten komen", schrijft een jongere. 

Een andere deelnemer heeft wel een idee hoe je het kan zien: "Ik denk volgens het principe: als het duurzaam en verantwoord is gemaakt dan zetten ze het er wel op. Dus alles waar het niet vermeld staat is waarschijnlijk niet best."

Over dit onderzoek

3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 6 tot en met 19 juni, deden 2084 jonge mensen mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land. De uitslagen worden gepubliceerd door EenVandaag en op jongerenplatforms van NPO3 en andere platforms van de Publieke Omroep.