Bad Influencer | Interview met Tom van Blommestein

Bij serie Bad Influencer

Tom van Blommestein is creatief producent voor de YouTubehit Vakkenvullers en zijn volgende productieproject is ready to go: Bad Influencer.

Wanneer was het moment dat je dacht: Ik moet een serie maken over influencers?

Mensen van onze generatie krijgen heel vaak met influencers te maken, maar hebben vaak nog niet echt een beeld van wat er achter die influencers zit. Wat voor cultuur, economie en regels hebben zij? Een gedeelte van de inspiratie voor de serie is voortgekomen uit eigen nieuwsgierigheid: hoe werken influencers eigenlijk? Ik denk dat we best wel wat inzichten hebben gekregen die we ook hebben geprobeerd te delen met de kijker via de afleveringen.

Wat ons heel erg opviel is dat er altijd een beetje wordt neergekeken op influencers, zeker door mensen uit de dramawereld. En als er dan bijvoorbeeld een keer een influencer-personage in een serie of film zit, dan zijn het vaak de hysterische types. Ik wist eigenlijk al een beetje dat er veel meer achter influencers schuilde dan dat we eigenlijk weten of denken. En dat hebben we wel geprobeerd te tonen in deze serie. Dus influencen is niet ‘dom’ of ‘slim’ en influencen is ook niet per se ‘makkelijk’ of ‘moeilijk’. Het is veel genuanceerder dan dat, en dat hebben we geprobeerd te vertellen.

We hebben natuurlijk vorig jaar de pilot gezien, wat kunnen we nu verwachten van de hele serie?

In de pilot zien we eigenlijk een normaal meisje dat totaal verrast wordt door het effect van een prankvideo waarin zij een rol speelt, waar het allemaal begint. In de serie gaan we zien hoe hoofdrolspeelster Donna probeert een plekje te veroveren in de keiharde wereld van influencers.

Hoe heb je het maakproces ervaren?

Ja superleuk, heel inspirerend. We hebben heel veel geleerd. We zijn zelf ook een paar keer verrast. We hebben geprobeerd met een open vizier verhalen te maken, dus verhalen die niet de vooringenomenheid hadden met de ‘influencers zijn stom en dom’ instelling. We hebben het gewoon serieus genomen. We hebben ter inspiratie ook met influencers gesproken. Door omstandigheden is er een andere regisseur aangenomen, eerst zou Michael Middelkoop de serie gaan regisseren maar uiteindelijk is Timo Ottenvanger dat gaan doen. En hij heeft het te gek gedaan, dat was heel leuk. Hij heeft het heel erg eigen gemaakt.

Wat was voor jou een leuk deel uit de serie?

We hebben een aflevering gemaakt met een knutselvlogger, die een collab doet met Donna, de hoofdpersoon. En dat wordt een hele grappige, maar ook ontroerende en verrassende aflevering. Ik denk dat er wel momenten zijn waar de mensen verrast door worden.

Je hebt vakkenvullers ook geproduceerd. Heb je tijdens Bad Influencer het productieproces anders aangepakt?

Het zijn twee verschillende programma’s. In het soort humor, in toon, maar ook in doelgroep. Bij Bad Influencer proberen we wel echt om weer opnieuw te beginnen, je probeert wel om de lessen die je leert uit andere projecten mee te nemen. Maar deze serie is iets wat uiteindelijk op zichzelf moet staan, en op een eigen manier benadert moet worden en gezien gaat worden door mensen. Het zijn allebei webseries, dus we weten wel hoe je efficient om moet gaan met de middelen die beschikbaar zijn. Maar inhoudelijk hebben we geprobeerd om iets heel nieuws te doen.

Hoe verwacht je dat influencers gaan reageren bij het zien van deze serie?

Ik hoop dat de influencers die het gaan zien bij zichzelf denken van: ‘Ohja wauw! Sommige dingen hebben ze wel echt goed getroffen.’ Iedere influencer is anders, dus ze zullen ook niet allemaal dezelfde dingen herkennen. We hebben wel echt een paar dingen proberen te vertellen waarvan ik hoop dat mensen dat herkennen.

Wat kunnen we verder nog verwachten van jou?

Ik heb een serie gemaakt voor AVROTROS, een kinderkerstserie. Die heet Remy & Juliyat en wordt in december uitgezonden. Ik ben twee verschillende speelfilms aan het ontwikkelen bij het Filmfonds. ‘Moloch’ met Nico van den Brink als regisseur en Daan Bakker als schrijver. De ander heet ‘Dakar’ en dat is met Tim Oliehoek als regisseur en Alexander de Bruijn als schrijver. Verder heb ik een webfilm gemaakt in opdracht van twee merken. Die film heet ‘House of No Limits’ en gaat met Halloween in première, dat is een film met allemaal influencers.


Bad Influencer is vanaf 28 oktober wekelijks te zien op het YouTubekanaal van NPO 3