5 tips om fit de ramadan door te komen

Vasten en fit blijven gaan misschien lastig samen, maar met de tips van de Healthy Sisters wordt het een stuk makkelijker!

De Healthy Sisters zijn twee Nederlands-Marokkaanse zussen die sinds 2014 een succesvolle health- en foodblog hebben. Deze maand staat hun blog in het teken van de ramadan. Daarom geven zij vijf tips om fit de jaarlijkse vastenmaand door te komen. Wij hebben ze op een rijtje gezet.

1. Gemberthee drinken

Obstipatie, oftewel een verstopping van de darmen, is een veelvoorkomend probleem tijdens de ramadan. Om de grote boodschap wat soepeler te laten verlopen kun je daarom een lekker gembertheetje laten trekken en opdrinken.

2. Blijven bewegen

Het klinkt als een open deur, maar toch, bewegen tijdens de ramadan is belangrijk om fit te blijven. Een halfuurtje wandelen of een uurtje fietsen is al goed. Bonus? Ook bewegen is goed voor de stoelgang.

3. Goed kauwen

Je moet je eten minstens twintig keer kauwen voor je het doorslikt. ‘Waarom? Ik ben toch geen koe?’ Nee, klopt, maar veel kauwen zorgt er voor dat eten beter verteerd wordt.

4. Train een tandje lager

Dit is een tip voor de fanatieke sporters onder jullie. Gewoon iets minder intensief trainen. Zelfs kickbokser Jamal Ben Saddik houdt zich hieraan, omdat je anders meer spier afbreekt dan dat je opbouwt.

5. Blijf van gefrituurde snacks af

Nou ja.. niet helemaal. Je mag jezelf natuurlijk wel belonen, maar met mate en niet elke dag. Probeer doordeweeks de bladerdeeghapjes, loempiaatjes en pizzapuntjes te laten. Dan kan je in het weekend bij de familie etentjes wat losser zijn met je eten.